M 1:5000
Rofartøyskuret – som tidligere var tre ganger så langt – sett fra sørøst.
Rofartøyskuret sett fra verftssiden.
Langs med langveggene inn mot verftet ses fortsatt avslutningen på de kraftige, utstikkende sperreendene i takkonstruksjonen.
Endegavl mot nordøst.
Inv.nr. og navn | 0164 Rofartøyskur |
---|---|
Tradisjonelt navn | Skur for rokanonbåter (kart 1870) |
Oppført / arkitekt | 1841 |
Nåværende funksjon | Verksted, lagring av skipsutstyr |
Opprinnelig funksjon | Rofartøyskur |
Historikk
1841 | Oppført. Var opprinnelig nær 117 m langt, kledd med horisontale, oljemalte bord og tekket med svensk skifer. Iflg. Inventarbeskrivelse fra 1882 var skuret delt opp i 22 rom i lengderetningen ved hjelp av stendere som dannet et Gebind, støttet opp av mellomliggende stendere. Mot sjøen var det 22 hengslede doble porter. Her hvilte stenderne i hugne fotstene mens langsiden mot land hadde gråstensgrunnmur. Under portene mot sjøen var der anbrakt et system med løse lemmer som ble tatt bort når båtene skulle inn og ut. Mot landsiden var der 22 enkle dører med vindu over. I tillegg var der 26 fag vinduer og i hver gavl doble porter for å ta inn gods på loftet over bjelkene der det var lagt plankegulv på midten. Gulv av stampet leire som helte nedover mot sjøsiden. Langs øvre vegg (mot land) var det pullerter av eik, en for hvert rom |
1900–1904 | I dette tidsrommet ble loftet innredet med spillervegge samt at det ble bygget 8 avløpsbeddinger for dampbarkasser |
1945 | Delvis skadet av alliert bombeangrep i 1945. Bygningen forkortet med 41 m som følge av skade |
1960 | Marinens Hovedverfts område ble utvidet i forbindelse med bygging av en ny dokk. Rofartøyskuret ble nå ytterligere forkortet med ca. 37 m |
1967 | Innredning av verkstedsrom |
Beskrivelse
Hovedkonstruksjon | Bindingsverkskonstruksjon (stendere som danner tversgående gebandt eller grindverk) |
Antall etasjer | En etasje med loft |
Fundament / kjeller | Bruddsteinsgrunnmur, delvis støpt. Gulv av stampet leire, støpt i midtgang |
Vegger | Bindingsverk utvendig panelt. Verkstedsrom innvendig panelt |
Etasjeskiller | Trebjelkelag mot loft |
Ytterdører | Dobbel labankport mot øst |
Vinduer | Torams vinduer med tre glass i rammen |
Tak | Saltak tekket med skifer mot sør, bølgeblikk mot nord |
Pipe |
Vern
Verneklasse | 1 |
Vernet omfatter | Eksteriør og interiør |
Kommentar | Kun en tredjepart av det opprinnelige 117 m lange rofartøyskuret står fortsatt, men bygningen er er en av de eldste på Karljohansvern og det eneste båtskuret som står igjen fra den eldste tidperioden ved verftet. Sammen med det tidligere Kanonchalupsskuret dannet det en nesten sammenhengende rekke av båtskur som lå ut mot Stjertebukta. Bygninger knyttet til rofartøy- og seilskutetiden i Forsvaret er i dag svært sjeldne. Den nordre langsiden av Rofartøyskuret markerer også den tidligere strandlinjen på Kyllinghodet. Opprinnelig gikk sjøen helt inntil bygningen. Vest for Rofartøyskuret, ytterst på odden, lå Strandbatteri I. Vernet omfatter eksteriøret, opprinnelige bære- og takkonstruksjoner samt øvrige eldre arkitektoniske detaljer in interiøret |
Historiske tegninger: ØSD arkiv: Kart Kart 1913 / 1917 samt Kart 1960, (utsnitt): Viser bygningens tidligere utstrekning, den eldre strandlinjen samt Strandbatteri I (inv. nr.1011)
Andre referanser: Militær inventarbeskrivelse 1882