Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Arbeider med ny ubåtkai vil medføre støy

I september 2024 starter vi byggingen av ny ubåtkai. Den første fasen av disse arbeidene vil medføre støy og mulige rystelser fra sprenging til omgivelsene.  

Kaien ved Haakonsvern bygges som en del av anskaffelsen av nye ubåter til Norge. Anskaffelsen av nye ubåter er en del av det militære forsvaret av Norge. Kaianlegget bygges på oppdrag av Forsvarsdepartementet. 

Støyende arbeider frem til og med våren 2025 

Som del av byggearbeidet, skal det gjennomføres peling som er et støyende arbeid. Når pelearbeidene er ferdig, vil kaibyggingen fortsette frem til og med 2027. De øvrige byggearbeidene på byggeplassen er ikke vurdert å påvirke naboene med tilsvarende støynivå som pelearbeidet. 

Varighet på støyende arbeider

Oppstart ramming av peler er planlagt fra september 2024, med ferdigstillelse våren 2025.

Arbeidene vil pågå mandag – lørdag fra klokken 07.00 - 19.00.

Det vil ikke foregå støyende arbeider på søndager eller på offentlige fridager. Entreprenøren vil etterstrebe å ikke starte med støyende arbeider før kl. 09:00 lørdag morgen. Dette vil følges opp av Forsvarsbygg.  

Støyutredning 

For å kartlegge støysituasjonen nærmere, har Multiconsult på vegne av Forsvarsbygg utført en støyutredning. Støyutredningen er utført i tråd med Miljøverndepartementets Retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen (T-1442/2021). 

Utredningen viser at det er risiko for at støygrenser gitt i retningslinjen kan overskrides i periodene der det foregår pelearbeider. Støyberegningene som er utført, er antatt å være konservative, slik at det er ikke sikkert at støyen faktisk vil overskride grenseverdier. Dette vil følges opp gjennom støyovervåkning, og støyreduserende tiltak vil vurderes etter behov. 

Støyreduserende tiltak  

Pelearbeidet er støyende, og det er sannsynlig at arbeidene vil medføre støy som er hørbar for mange bolighus i området, selv dersom støynivåene er innenfor grenseverdiene. Vi er meget opptatt av støybelastningen skal gi minst mulig ulempe for naboene våre. Vi skal overvåke støynivået ved å plassere ut støymålere i omgivelsene. Vi vil utføre kontinuerlige støymålinger ved byggeplassen og ved Bjørge for å følge med på støybelastningen i området.

For å unngå langvarig høye støynivåer når arbeidene pågår, er støyreduserende tiltak vurdert. På grunn av plasseringen av støyende arbeider i sjø er det utfordrende å få til en fysisk støyskjerm mot omgivelser. Tiltak som vurderes løpende er kortere tider i gjennomføringen - men dette vil medføre at arbeidet strekkes ut i tid. Tiltakene vil bli justert etter behov underveis i anleggsperioden.

Sprengningsarbeider

Det vil bli utført sprengning i prosjektet fra slutten av september til og med desember 2025.

Sprengningsarbeidet er ikke vurdert å være av potensiell skade på eiendommer på Bjørge. Sprengningene vil imidlertid kunne være merkbare, spesielt ved oppstart av sprengingen. Vi vil montere rystelsesmåler på Bjørge for å registrere påvirkningen på boliger i området.

 

Spørsmål og svar

 

Hva er ramming av peler? 

Kaien skal i hovedsak fundamenteres på rammede stålrørspeler til berg.  For å installere rammede stålrørspeler, benyttes det et tungt stållodd som slippes ned på pelen mange ganger.  

Det er ved nedramming, og spesielt innmeisling i berg, at det forventes de høyeste støynivåene fra kaiarbeidene. 

Ved installasjon av peler vil det være lengre perioder hvor man skal bytte posisjon og rigge seg til for å ramme neste pel, hvor det ikke vil være støy. 

Hvordan kan støyen fra arbeidene berøre meg som nabo?  

Støy fra anleggsarbeidene, og spesielt ramming av peler, kan være hørbar for naboer i relativt lang avstand fra der arbeidene foregår. Dette kan også gjelde selv om støynivåene er innenfor de gjeldende grenseverdier.  

Hvilke støyreduserende tiltak er planlagt i prosjektet?  

Som anbefalt i den utførte støyutredningen vil det utføres logging av støynivåer fra arbeidene. Eventuelle tiltak vil vurderes basert på resultatene av disse målingene. Ved arbeider i sjø er det svært utfordrende å gjøre fysisk støyskjerming. Aktuelle tiltak ved behov kan være å begrense varighet per dag av de mest støyende aktivitetene, som ramming av peler. Slike begrensninger vil også forlenge perioden der disse aktivitetene foregår.

Er det planlagt flere byggearbeider i prosjektet?  

Det vil pågå bygging i flere år fremover. Per nå er det ikke planlagt tiltak med tilsvarende høyt støynivå som ramming av peler.

 

 

Kontakt

Lars Hjelmeland

Totalprosjektleder

Image "Lars Hjelmeland.jpg" without description

Fakta kaientreprise

Påbegynt: Byggestart september 2024, forberedende arbeider fra juni 2024
Ferdigstillelse: 2027
Oppdragsgiver: Forsvarsdepartementet
Byggherre: Forsvarsbygg
Byggeledelse: Erstad & Lekven
Prosjekteringsgruppe: Multiconsult

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.