Forsvarsbygg har i samarbeid med Forsvaret startet med målinger av støy i forhold til de beregnede støyverdiene, som en oppfølging av krav i reguleringsbestemmelsene.
Målingene ble utført i forbindelse med den første flygingen med F-35 den 10. november. SINTEF og Multiconsult er engasjert som faglige ansvarlige for arbeidet. Målingene er utført med kalibrert utstyr.
Høyere støynivå for F-35
Resultatene viser at det var god overenstemmelse mellom beregnet og målte verdier for 3 av målepunktene, men for 2 andre pkt. var det noe avvik. Dette er en naturlig spredning av støyverdier. Resultatene viste også at det som ventet var høyere støynivå for F-35 sammenlignet med F-16.
Her er tabell som viser både beregnet og målte støyverdier:
Måleposisjon |
F-35 beregnet |
F-35 målt |
F-16 beregnet |
F-16 målt |
Nord (nær Røyne) |
92.9 |
100.2 |
85.8 |
101.1 |
Kleivhaugen |
90.5 |
90.7 |
87.3 |
90.6 |
Lufthavna |
119.7 |
109.2 |
114.7 |
108.7 |
Sør (Grandeveien) |
111.3 |
109.2 |
103.5 |
99.8 |
Sør (Senterlinjen) |
107.9 |
108.4 |
101.6 |
102.7 |
Beregnede og høyest målte maksimumsnivå. SINTEF 15.11.2017.
I henhold til reguleringsplanen skal det tilbys innløsning dersom maksimal støynivå er 100 dB eller over. Det er fare for hørselskade ved støy over ca. 115 dB.
Innkjøringsfase
- Vi er nå i innkjøringsfasen med F-35. Flygningene vil som regel foregå midt på dagen, forteller obl. Marianne Mjelde, sjef operasjonsgruppen Ørland flystasjon.
Kommer tilbake med mer informasjon
- Vi vil i samarbeid med Forsvaret og kommunen komme tilbake med mer informasjon om dokumentasjon av flyging når vi har mer omfattende målinger, sier Olaf Dobloug, direktør for Forsvarsbygg kampflybase.