Trinn 1: Samhandling med Forsvarsbygg
Har du blitt invitert inn til Teams i Forsvarsbygg? Da skal du ha mottatt en epost fra Teams. Lenken til teamet finner du i e-posten der det står “Open Microsoft Teams”.
Når du klikker på Open Microsoft Teams så sjekker Microsoft om du har en konto tilknyttet denne e-postadressen. Hvis du ikke har en Microsoft-konto fra før, så må du sette opp dette. Du benytter din vanlige e-postadresse til dette, altså den e-postadressen som ble brukt til å sende deg invitasjonen.
Ved førstegangs pålogging må du godkjenne våre vilkår og konfigurere kontoen din med en ekstra sikkerhetsbekreftelse, også kjent som tofaktorautentisering. Denne veiledningen viser deg hvordan du utfører dette.
OBS! Du må har både en smarttelefon med oppdatert operativsystem og en PC/Mac for å sette opp gjestetilgang.
Trinn 2: Gå gjennom tillatelser
Gå igjennom tillatelsene fra Microsoft og velg Godta. Ved å bekrefte tillater du at dine profildata slik som ditt navn og din epostadresse blir lagret i Forsvarsbyggs liste over gjester. Systemet registrerer hver gang du logger deg på.
Vilkårene kan virke strenge, men verken Forsvarsbygg, Microsoft eller noen andre får tilgang til innstillinger og innhold / data som er lagret på din telefon / PC. Filer og data som deles i Teams, har nødvendigvis Forsvarsbygg tilgang til, samt nevnte profildata knyttet til din gjestebruker.
Trinn 3: Sette opp sikkerhetsbekreftelese
Du skal nå aktivere en ekstra sikkerhetsbekreftelse. Dette kalles to-faktorautentisering som gir beskyttelse hvis passordet ditt kommer på avveie. Når dette er satt opp, så må eventuelle angripere ha både passordet ditt og tilgang til mobilen din for å få tilgang til vårt miljø.
Klikk Neste på boksen "Trenger mer informasjon" for å starte aktivering.
Trinn 4: Bruk Authenticator som to-faktor
Forsvarsbygg godkjenner kun appen Microsoft Authenticator som metode for to-faktor pålogging.
Hvis du allerede har denne mobilappen installert på mobilen, så velg Neste.
OBS! Hvis du ikke har mobilappen, må du laste ned Microsoft Authenticator fra App store / Google play, før du klikker Neste.
Trinn 5: Sikre kontoen din
Når appen er installert på mobilen din, kan du begynne å konfigurere kontoen.
Når du klikker Neste på dette bildet, vil du få opp en QR-kode på PC-skjermen.
Trinn 6: Åpne appen på mobilen
I Authenticator øverst til høyre, klikk på (+) for å legge til en konto.
Velg “Jobb- eller skolekonto” dersom din virksomhet har et Microsoft-abonnement, eller “Privat konto” dersom dere ikke har det.
Klikk på Skann QR-kode og pek mobilen mot QR-koden som vises på PC-skjermen.
Når QR-koden er lest, klikk Neste på PCen.
Microsoft tester nå to-faktor pålogging.
Klikk Godkjenn på varselet som kommer i Authenticator på mobilen.
Trinn 7: Les og godkjenn Forsvarsbyggs vilkår for bruk
Forsvarsbygg har skrevet egne vilkår for bruk av tjenesten.
Klikk på “Vilkårsskjema” for å åpne dokumentet og lese det før du klikker Godta.
Trinn 8: Microsoft Teams
Microsoft Teams er Forsvarsbygg sitt verktøy for samhandling internt i organisasjonen og med eksterne samarbeidspartnere.
Når du har godtatt våre vilkår, vil PCen åpne Teams hos Forsvarsbygg. Har du installert Teams, så kan du velge “Åpne Microsoft Teams”. Du kan også velge Avbryt i dialogboksen under og så velge “Bruk nettappen i stedet”
Hvis du er ukjent med Microsoft Teams anbefaler vi at du gjør deg kjent med verktøyet ved hjelp av Microsoft sine læringsvideoer.
Et raskt tips: hvis du er medlem i flere Microsoft-miljøer, så bytter du mellom virksomheter ved å klikke på eget bilde/navn på organisasjon øverst til høyre i Teams.
Trinn 9: Sletting av tilgang
Hvis du ikke bruker din gjestetilgang hos Forsvarsbygg så vil kontoen din bli slettet etter 120 dager. Da må du bli invitert inn på nytt for å få tilbake tilgangen. Ta i så fall kontakt med din kontaktperson i Forsvarsbygg.
Har du en Jobb- eller skolekonto med Microsoft-abonnement, så kan du selv slette din gjestekonto hos oss fra denne adressen:
https://myaccount.microsoft.com/organizations.
Får du problemer underveis, for eksempel med passord eller pålogging, kontakt din egen IT-avdeling.
Lykke til og god samhandling!