Ekstremværet Urd som feide over store deler av Sør-Norge 2. juledag 2016 medførte store skader på takene på hangar 2 og 3 ved redningstjenestens hovedbase ved Sola flystasjon. Også et lagerbygg fikk skader. Hangarene huser 330 skvadronens Sea King-helikoptre på Sola.
Går ikke utover driften
Da skaden var et faktum i romjulen, gjorde Forsvarsbygg nødvendige sikringsarbeider på taket slik at ikke materialer skulle blåse ut på flyplassen. Skadene har ikke fått noen praktiske konsekvenser for driften til redningstjenesten, men de vil medføre omfattende fukt- og lekkasjeproblemer på byggene dersom de ikke repareres Til sammen er det cirka 6500 kvadratmeter tak som må skiftes ut.
Penger tas fra skadefond
– Skadene viste seg å være så store at vi nå skifter ut halve taket på hangar 2, og hele taket på hangar 3. Totalt koster reparasjonene cirka fem millioner kroner, sier fagingeniør i Forsvarsbygg, Mats Solberg. Pengene tas fra et skadefond som Forsvarsbygg har i bakhånd for finansiere uforutsette bygningsskader som dette.
Må repareres nå
Hangar 2 og 3 vil huse dagens Sea-King-helikoptre frem til redningstjenesten er ferdig med overgangen til de nye AW101-helikoptrene. Den nye hangaren for AW101 er allerede ferdigstilt og klar til bruk. – Selv om hangar 2 og 3 er gamle, er vi nødt til å reparere skadene på byggene nå, slik at ikke redningstjenesten blir hindret i sin operative drift, sier Solberg. Reparasjonsarbeidene ventes ferdigstilt i løpet av mai i år. Til nå har dronebygget og hangar 2 fått nytt tak, mens hangar 3 ennå gjenstår.
Går ikke utover driften
Da skaden var et faktum i romjulen, gjorde Forsvarsbygg nødvendige sikringsarbeider på taket slik at ikke materialer skulle blåse ut på flyplassen. Skadene har ikke fått noen praktiske konsekvenser for driften til redningstjenesten, men de vil medføre omfattende fukt- og lekkasjeproblemer på byggene dersom de ikke repareres Til sammen er det cirka 6500 kvadratmeter tak som må skiftes ut.
Penger tas fra skadefond
– Skadene viste seg å være så store at vi nå skifter ut halve taket på hangar 2, og hele taket på hangar 3. Totalt koster reparasjonene cirka fem millioner kroner, sier fagingeniør i Forsvarsbygg, Mats Solberg. Pengene tas fra et skadefond som Forsvarsbygg har i bakhånd for finansiere uforutsette bygningsskader som dette.
Må repareres nå
Hangar 2 og 3 vil huse dagens Sea-King-helikoptre frem til redningstjenesten er ferdig med overgangen til de nye AW101-helikoptrene. Den nye hangaren for AW101 er allerede ferdigstilt og klar til bruk. – Selv om hangar 2 og 3 er gamle, er vi nødt til å reparere skadene på byggene nå, slik at ikke redningstjenesten blir hindret i sin operative drift, sier Solberg. Reparasjonsarbeidene ventes ferdigstilt i løpet av mai i år. Til nå har dronebygget og hangar 2 fått nytt tak, mens hangar 3 ennå gjenstår.