På alle offentlige byggeprosjekter er det lovbestemt at en viss andel skal avsettes til utsmykning og kunst, og tirsdag 24. november ble kunstprosjektet offisielt åpnet.
Tilstede var representanter for Forsvarsbygg, statens fagorgan for kunst i offentlige rom (KORO), Forsvaret og selvsagt de to kunstnerne; Kristin Sæterdal og Petrine Vinje.
To ulike verk
Prosjektet har vært todelt i spennet mellom leirens daglige aktivitet, dens utforming som både et lukket og åpent sted, samt en undersøkelse av begrepet konstruksjon.
Kunstverket innendørs i den nye fritidsmessa, «The Blue Control Room» av Kristin Sæterdal (f.1963) er et humoristisk arbeid innkjøpt og montert i 2014.
I Sæterdalens kunst møter en tradisjonsrik og møysommelig teknikk, billedveven, den mer hastige og yngre populærkulturen. Teppene hennes er møysommelig konstruert med motiver inspirert av tegneserier og dataspill.
I verket «The Blue Control Room» vet vi ikke om vi ser på et fartøy som beveger seg innover i et landskap, om det er utsikten fra et kontrollrom, eller om landskapet blir gjengitt på store skjermer. Situasjonen er uoversiktlig, informasjonen er begrenset, og vi må selv avgjøre hva vi ser.
Kommunikasjonssystemer, historikk og tradisjon
Kunstverket utendørs av Petrine Vinje (f.1980), «S.I.G.N.A.L.E.T», består av sju elementer som er satt opp i 2015.
Disse kommuniserer med hverandre og danner en lesning som kan inkludere både militære telt, signaler, kommunikasjon og konstruksjon. Mao: Kunstverket speiler essensen til Base Jørstadmoen: Informasjon, kommunikasjon og nettverk.
I tillegg tok Vinje utgangspunkt i et enkelt militært objekt i leirens historie, nemlig enkeltmannsduken.
Bildetekst:
Gruppebilde: Fra venstre: Kunstner Petrine Vinje, kunstnerisk prosjektleder Tron Hugo Haugen (KORO), Oberstløytnant og skolesjef Ann Kristin Aas, rådgiver Eli Skyberg (Forsvarsbygg), Plasskommandant Oberst Carl Christian Stikbakke og eiendomssjef Ole Anders Spikkerud (Forsvarsbygg)
Tekst og foto: Trond Enemo