Forsvarsbygg har inngått avtale med Thore Magnussen og Sønn AS om sikringsarbeidet, og etter en befaring i slutten av august viser det seg at arbeidet er kommet godt i gang.
- Før vinteren og frosten kommer skal denne 2,8 kilometer lange veien være sikret for fremtidige jord- og steinras. Veien trafikkeres daglig av Forsvarets ansatte opp til anlegget. Den delen som er mest utsatt er den første del av veien fremt til Solstadvatnet, sier prosjektleder i Forsvarsbygg Wiggo Engan.
Langs hele veien skal det lages fanggrøfter, støttemurer, erosjonssikring av steile skråninger, samt nedsprenging av bergnabber nær veien. Adkomstveien vurderes også asfaltert for å gjøre sikringsarbeidet for veivedlikeholdet enklere også vinterstid.
I fjellskråningen nær adkomstveien kan en se tydelige spor av den gamle veien som gikk over til Fygle før tunellen ved Haukelandstranda kom.
Bildetekst:
Fv.: Innleid prosjektleder fra Rambøll, Finn Kåre Nilsen, prosjektleder i Forsvarsbygg Wiggo Engan og bygg- og anleggsleder i Thore Magnussen og Sønn AS, Marius Lindgaard