Morgen på Hjerkinn: Lyset bryter igjennom horisonten. Lufta er klar og kald, slik den ofte er på høgfjellet på høsten. Fargene gnistrer i solstrålene. Det er tidlig, men for Senioringeniør Svein Solli i Forsvarsbygg er arbeidsdagen allerede i gang. Han myser mot himmelen:
Ut av intet suser et helikopter inn fra siden i stor fart. Rett over deponiet hvor massene fra fjerning av stridsvognanlegget ligger, åpnes «bøtta» som henger under helikopteret og en sky av støv, nærmere bestemt ett tonn finkornet bentonittleire, legger seg som et teppe over deponiet.
- Perfekt, utbryter Solli fornøyd. Piloten traff blinken nok en gang. Øvelsen gjentas gang på gang, planen er at på 30 minutter skal nærmere 10 tonn leire dumpes. Mellom hvert «drop» svever helikopteret over en spesialbygd lastebil hvor han på kort tid får en ny «bøtte» med last.
Det går kjapt og effektivt:
– I går dumpet helikopteret til sammen 150 tonn med olivin på den gamle testsletta, uttaler han.
- Olivinmineralet i pulverform «binder» tungmetaller i massene, slik at vi unngår avrenning av metall til vann og grunn, sier han videre. I dag benyttes altså leire for å «forsegle» dette deponiet, forklarer han.
Gode erfaringer
Å bruke olivin mot avrenning har vært benyttet flere steder tidligere av Forsvarsbygg, blant annet i Regionfelt Østlandet i Åmot. Der som på Hjerkinn har også Tore Østeraas vært en sentral aktør i dette arbeidet.
I dag er det Svein som holder oppsikt med prosessen. Som frivillig brannmann på fritida gjennom mange år er han tydelig vant til å ha kontroll på logistikken. Og ikke minst sørge for at alt skjer på en trygg og sikker måte for både personell, utstyr og natur. Han smiler fornøyd:
- Dette arbeidet gjennomføres med helikopter for ikke å lage hjulspor i bearbeidet overflate, som vil både være skjemmende og føre til erosjon ved nedbør. I tillegg sikrer det jevn spredning på et stort område, forteller han videre.
- I det hele tatt er det spennende å være en del av prosjektet på Hjerkinn, avslutter han.
Helikopteret er på veg inn med ny last. Arbeidet på Hjerkinn fortsetter.
Foto: Trond Enemo og Svein Solli