Årets arbeider omhandlet grunnarbeider med fjerning av gammel betong, masseutskifting, ny belegningsstein og asfaltering. I tillegg har en av plattformene foran en av hangarene fått et flunkende nytt steindekke, og oppstillingsplassene eller "druene" for jagerfly er oppgradert.
- Arbeidene ble gjennomført på en meget kort tidsperiode, men vi kom i mål som planlagt, sier prosjektleder Randi-Grethe Pedersen i Forsvarsbygg.
Til stede på markeringen var både representanter fra byggherren Forsvarsbygg, entreprenørene Thor Gjul AS , NCC Roads AS og Lintho Steinmiljø AS og ikke minst Luftforsvaret ved sjef for 138. Luftving, brigader Tom Georg Guttormsen.
FORSVARSBYGG BYGGER OG DRIFTER: Fra venstre: Senioringeniør Bjarne Kløften, Pro-sjektlederassistent Audun Berdal, Regionsjef Jens Levi Moldstad og prosjektleder Randi-Grethe Pedersen |
– Vi vet dette har vært en etterlengtet og viktig oppgradering for Forsvaret. Utbedringen av dekke er svært viktig for å sikre full operativ drift ved flystasjonen og god sikkerhet for flyene fra både Norge og NATO som utfører viktige oppdrag herfra, sier prosjektleder Randi-Grethe Pedersen i Forsvarsbygg. Som en del av markering ble tilhørerne gitt en grundig orientering om prosjektet, samt at det ble gitt en befaring ute på flyplassen.
FORNØYD KUNDE: Regionsjef Jens Levi Moldstad sammen med sjef for 138. Luftving, brigader Tom Georg Guttormsen |
Total oppgradering
Arbeidet som nå er overlevert er en videreføring av et prosjekt som ble startet allerede i juni 2009. I september samme år kunne Forsvarsbygg overlevere et nylagt flyplassdekke på selve hovedrullebanen.
– Dette arbeide ble også gjennomført på rekordtid og resultatet ble bra, forteller Pedersen videre. Nå har altså arbeidet kommet enda lenger. Neste skritt i prosjektet vil være å legge nytt dekke på hovedoppstillingsplassen for fly på stasjonen. Dette dekket er på hele 29 000 kvadratmeter. I tillegg skal det legges belegningsstein foran to av hangarene. Disse arbeidene er planlagt gjennomført neste år.
- Når vi er ferdige, vil de dårligste delene av banedekket på Ørland hovedflystasjon ha fått en nødvendig "ansiktsløftning", sier hun.
– Prosjektet stiller strenge krav til både kvalitet og fremdrift, og det gode samarbeidet med Ørland hovedflystasjon og ikke minst internt i Forsvarsbygg har vært viktig for både kvaliteten og fremdriften på prosjektet. Vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter en entusiastisk Pedersen.
DRUE: En av flyoppstillingsplassene som ble overlevert |
Tekst og foto: Trond Enemo