Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Sikrer lys på natta

800 lys støpt i rullebanen og cirka 50 kilometer med kabel skal på plass i løpet av en byggeperiode på tre måneder. Oppdraget gjøres på en flyplass i full operativ drift, og arbeidet må derfor skje på natta.

Kravene til sikkerhet og koordinering er bokstavelig talt livsviktig, og toleransen for avvik er derfor null. Dette er en av utfordringene Forsvarsbygg har tatt på Moss Lufthavn Rygge. I tillegg har Forsvarsbygg, av flere pågående og kommende prosjekter på flyplassen, oppdraget med å reise fundamentet for en splitter ny flyhangar med tilhørende taksebane.

Sikt i tåke

Som et eksternt oppdrag på vegne av Rygge Sivile Lufthavn AS, sitter Forsvarsbygg i førersetet i et prosjekt med å få på plass et såkalt kategori 2 - Low visibel takeoff system (LVTO) på flyplassen.

Image "11782_2.jpg" without description

SIKRER LYS I MØRKET: Dag Arne Johansen ved ett av 800 lysholdere som skal monteres på rekordtid

Denne jobben består i å bore og støpe på plass senter- og landingslys på flyplassens hovedrullebane og taksebaner, etablere høyteknologiske styre- og overvåkingssystemer, blant annet i tårnet. 137. Luftving og Avinor har fått ansvaret med å oppgradere de flyoperative prosedyrene. Enkelt sagt skal prosjektet gjøre det mulig for Ryan Air, Norwegian og andre sivile aktører å lande på flyplassen i tåke eller annet dårlig vær som begrenser sikten til pilotene. I dag er ikke dette mulig, og Forsvarsbygg bidrar dermed til å gi flyplassen et viktig løft.

Forsvaret vil som en følge av dette også få topp operative forhold for sin flyvirksomhet på Rygge.

 

Samarbeid under stramme frister

Prosjektet startet med planlegging i november 2009 og selve byggeperioden er på cirka tre måneder, slik at en tre måneders testperiode kan igangsettes fra juli. Formell godkjenning fra Luftfartsmyndighetene skal være på plass innen oktober i år.

- Det er et meget stramt løp, men vi er godt i rute, fremdriften er meget bra, uttaler prosjektleder Dag Arne Johansen i Forsvarsbygg. Han leder et bredt sammensatt prosjektteam bestående av representanter fra flere forretningsområder i Forsvarsbygg, Forsvaret ved 137. Luftving, Avinor, Rygge sivile lufthavn og eksterne rådgivere.

– De gjør en kjempejobb, ikke minst er samarbeidet mellom Utleie og Utvikling i prosjektet meget bra, skryter han.

Image "11782_1.jpg" without description

PROSJEKTGRUPPA ILS CAT 2: Fra venstre mot høyre: Trond Olav Strøm (Avinor), Katrine Sanila (RPL-prosjekt), Morten Pettersen (Forsvarsbygg), Odd Gunnar Hansen (137. Luftving), Arnstein Marcussen (Forsvarsbygg), Odd Johansen (Rygge sivile lufthavn), Marcus Wikerberg (Avinor), Dag Arne Johansen (Forsvarsbygg), Ketil W Næss (Forsvarsbygg), Lars Jørgensen (PGL – Norconsult), Helge Sjolte (137. Luftving)

Potterekord

For øyeblikket er det full trøkk på anleggsvirksomheten. Og som sagt, arbeidet med lysene skjer på natta, og det må være klarvær når arbeidet utføres, da man naturligvis ikke kan støpe under regnvær. Før morgenflyet letter, skal anleggsområdet dessuten være ryddet, kontrollert og klargjort for 100 prosent normal drift på flyplassen.

- Ikke minst med tanke på sikkerheten er dette ekstremt viktig, men krevende og spennende, understreker Johansen.

Og da må nattetimene utnyttes godt:

– Rekorden er 59 klargjorte "potter" hvor lysene skal monteres i løpet av en natt. Siden selve lysarmaturene er spesialbestilt med lang leveringstid, må nemlig alt være klart når de ankommer, understreker Johansen. Helt konkret skal det bores hull for samtlige lys, en egen holder eller potte skal støpes inn, samt at teknisk utstyr skal ned i bakken.

Ny hangar

I tillegg til det spennende ILS/CAT II-prosjektet, foregår en rekke andre prosjekter på flyplassen:

- Blant annet bygger vi, også som et eksternt oppdrag, platting og fundament, med tilhørende taksebane og nødvendige overvannssystemer for en ny hangar som skal benyttes av Ryan Air. Også i dette prosjektet er det stramme tidsfrister.

Image "11782_3.jpg" without description

Forsvarsbygg er i full gang med å bygge plattingen til en ny hangar

- I tillegg skal vi rehabilitere det brannskadde velferdsbygget i leiren, gjennomføre kvinnetilpasning av vaktlokalet og få på plass nytt additivanlegg for drivstoff. Og ikke minst; Johansen koordinerer fra Rygge byggearbeidene og det fysiske rehabiliteringsarbeidet knyttet til våre mange festningsanlegg landet rundt.

- Det er hektisk, men det er moro å være en del av så mange spennende prosjekter, avslutter Dag Arne Johansen.

Tekst og foto: Trond Enemo

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.