Kontrakten har en verdi på om lag 114 millioner kroner inkludert mva.
Oppdraget er å bygge 11 kilometer vei og 1 kilometer tunnel fra E6 østover til Mauken skyte- og øvingsfelt. Forsvarsbygg fikk inn tre tilbud i denne konkurransen.
Største kontrakt
Målselv Maskin er den største maskinentreprenøren i Troms og har hatt en rekke oppdrag for Forsvarsbygg. Men denne kontrakten er likevel spesiell.
- Dette er den største kontrakten Målselv Maskin noen gang har underskrevet, sier daglig leder Svein-Erik Løvli.
Leonard Nilsen & Sønner skal være underentreprenør og ha ansvaret for tunnelen. LNS er spesialisert på blant annet tunnelarbeider og har oppdrag over hele verden. Storegga Entreprenør blir underleverandør på betongarbeider.
Daglig leder Svein-Erik Løvli i Målselv Maskin (t.v.) underskriver firmaets største kontrakt til nå med sjef Forsvarsbygg Utvikling nord, Hårek Elvenes |
Samarbeid
- Tilbudet fra Målselv Maskin var rimeligst, og tilfredsstiller også de øvrige krav vi har stilt. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet vi har hatt på første del av sammenbindingen fra E6 vestover i Blåtind, sier sjef Hårek Elvenes i Forsvarsbygg Utvikling nord.
Sammenbindingen av Mauken og Blåtind skyte- og øvingsfelt består av en skogsbilvei klasse 2 med tilhørende manøverområder. Selve veien blir tilpasset slik at Forsvarets største kjøretøyer kan ferdes trygt mellom skytefeltene.
Byggestart er planlagt høsten 2009. Det vil bli enkelte opphold i anleggsarbeidet av hensyn til reinflyttingen.
Sammenbindingen Mauken – Blåtind skal krysse E6 med ei bru sør for Heia i Balsfjord. Konkurransen om bygging av brua blir lyst ut i 2010 og hele sammenbindingen er planlagt ferdig i 2011.
Tekst og foto: Terje Bartholsen