Siden Haakonsvern ble satt i drift 1960-årene, har Norges og NATOs flåte benyttet landstrøm når fartøyene har ligget til kai ved marinebasen. Det nye prosjektet, som Forsvarsbygg har bygget i perioden 2005-2008, er kraftig forbedret, og tilpasset fregattene i Nansen-klassen.
10 000 tonn CO2 kuttet per år
Beregninger Forsvarsbygg har gjort, viser at Sjøforsvaret sparer inntil 20 millioner kroner per år ved bruk av landstrøm kontra dieseldrevne strømaggregater.
I tillegg får man den miljømessige gevinsten som i dette tilfellet er betydelig.
Beregnet samlet besparelse per år i diesel for fem fregatter er på cirka 4 millioner liter. Samtidig unngår man utslipp av opptil 10 000 tonn CO2 og 13 tonn nitrogenoksider per år.
- Dette gjelder for de fem fregattene alene. I tillegg kommer de øvrige fartøyene som ligger til kai ved Haakonsvern, sier prosjektleder i Forsvarsbygg, Bjarte Nesse.
Fire tykke kabler, som hver veier 8 kg meteren, sørger for sikker strømforsyning til fregattene. Forsvarsbygg Utleies servicepersonell kan tilkalles hele døgnet for å koble et fartøy til eller fra |
Stolte
Sjøforsvaret er takknemlig og svært stolt over at Forsvarsbygg med dette prosjektet gjør basen enda mer miljøvennlig, samtidig som Sjøforsvaret gjør store økonomiske besparelser, sier Sjef Kysteskadren, Flaggkommandør Håkon Tronstad.
Varaordfører i Bergen, Trude Drevland fulgte spent med under presentasjonen av landstrømsanlegget på Haakonsvern onsdag. |
- Dette er en viktig milepæl for Bergen by. Det er fremtidsrettet og gir en vinn-vinn-situasjon. Forsvarsbygg fortjener all ros for dette fremtidsrettede prosjektet, sier varaordfører i Bergen, Trude Drevland (H).
Utfordring for Bergen havn
- Landstrømsanlegg er noe vi jobber med for Bergen havn, sier kommunalråd i Bergen kommune, Terje Ohnstad (Ap). Han viser til de store miljøbelastningene som cruiseskipstrafikken bidrar med i Bergen sentrum hver sommersesong.
Men mens NATO-fartøyene har en standard for landstrøm, finnes ikke dette i sivil skipsfart.
- Vi har en utfordring her, men håper at slike standarder også kommer på plass for cruiseskipstrafikken, sier Ohnstad. Både Drevland og Ohnstad sitter i styret til Bergen og Omland havnevesen.
Fra venstre: Miljøvernoffiser, orlogskaptein Svein Syversen, Sjef Haakonsvern orlogsstasjon, Kommandør Åsmund Andersen, områdeleder Forsvarsbygg, Bernt Stensaker, byggeleder elektro Forsvarsbygg Ulf Michaelsen, serviceansvarlig driftstekniker Forsvarsbygg Jan Victor Ravnanger, prosjektleder Forsvarsbygg, Bjarte Nesse, kommunalråd i Bergen kommune, Terje Ohnstad, varaordfører i Bergen, Trude Drevland og Sjef Kysteskadren, Håkon Tronstad |
Tekst og foto: Åsmund V. Sjursen, Forsvarsbygg