Endelig var dagen kommet for alle de som har vært involvert i tørrdokkprosjektet og for de som har ventet på å ta den i bruk. Veien har vært lang siden de første skissene av den nye tørrdokken ble lansert på midten av 1990-tallet og frem til det imponerende dokkanlegget som står ferdig i dag.
- Dette er en stor dag for Sjøforsvaret og Bergen. Dokken er et helt konkret eksempel på at Bergen rustes opp. Dette er en tillitserklæring til Bergen og Hordaland, sa Strøm-Erichsen.
Jublet for tørrdokk: - Med denne dokken er det hugget i stein at regjeringen holder sine løfter, proklamerte Stoltenberg med glimt i øyet |
Honnør til Strøm-Erichsen
Stoltenberg la i sin tale ikke skjul på at Strøm-Erichsen hadde fått ham til å endre standpunkt i saken om byggingen av Tørrdokken.
- Forsvarets støttefunksjoner har en avgjørende betydning for et godt forsvar, og Strøm-Erichsen overbeviste meg om at denne dokken hastet. Dokken er infrastruktur som vil sikre vedlikehold av båtene, samt øke og bevare det lokale kompetansemiljøet, sa Stoltenberg. Han benyttet også anledningen til å takke byggherren Forsvarsbygg, hovedentreprenøren NCC og alle bygningsarbeiderne for utviklingen og byggingen av det enorme fjellanlegget.
Stolt av prosjektet
Sjef FLO, generalmajor Trond R
Karlsen mottok en symbolsk
messingnøkkel
- Tørrdokkprosjektet har vært komplisert og krevende både for Forsvarsbygg og NCC, men vi har hatt en god dialog hele veien, sa administrerende direktør i Forsvarsbygg, Frode Sjursen i sin tale.
- Prosjektet har vært meget godt gjennomført, og vi har vært dyktige til å holde oss innenfor rammene både på tid, kvalitet og kostnad. Jeg er i dag veldig stolt av å kunne overlevere Tørrdokken til Forsvarets logistikkorganisasjon, sa Sjursen. Han overleverte en stor symbolsk messingnøkkel til Sjef FLO, generalmajor Trond R. Karlsen.
|
Forventningsfulle: Markedssjef Forsvarsbygg Utleie MO Bergen Rune Røen, Administrerende direktør Forsvarsbygg Frode Sjursen og Prosjektsjef Forsvarsbygg Utvikling Vest Bjørn Tore Rognstad |
Dokk for fremtiden
Godt vedlikehold er helt nødvendig for at fartøyene skal kunne holdes operative i hele deres levetid. Denne tørrdokken legger forholdene godt til rette for vedlikehold i fremtiden. Dokken er et viktig bidrag til Sjøforsvarets logistikkberedskap, sa Karlsen.
Vakker og storslått markering
På forhånd var marinefartøyet KNM Valkyrien dokket inn i dokken. Etter de offisielle talene var avsluttet, ble lukene i dokkporten åpnet og tilskuerne fikk se sjøvannet som fosset inn under båten og sjøsatte den på nytt.
- Jeg fikk frysninger nedover ryggen, sier byrådsleder i Bergen, Monica Mæland (H). Hun var nok ikke alene, for musikken, akustikken, høytidsstemningen og de store fysiske dimensjonene gav et mektig inntrykk som presset frem følelsene hos mange.
- Dokken er vakker og storslått, og det hele minner om en katedral, sier statsministeren.
Eventyr
Etter åpningsseremonien møtte vi prosjektleder for tørrdokken, Bjørn Tore Rognstad (prosjektsjef for Forsvarsbygg Utvikling Vest), som også var svært glad.
- Det er en gledens dag. Det er et eventyr at vi har kommet i land både kvalitetsmessig og økonomisk, sa Rognstad. Sjef for FLO Tungt Vedlikehold på Haakonsvern (verkstedene på Haakonsvern), Ivar J. Knudsen, uttrykte også stor begeistring for å ha overtatt den nye dokken.
Mektig syn: Det var et storslagent syn å se dokken bli fylt med vann for første (offisielle) gang |
Fakta om tørrdokken:
143 meter lang
32 meter bred
Cirka 55 meter innvendig høyde
Omkring 350 000 kubikkmeter fjell er sprengt ut
6 000 m2 med betong støpes inn i form av kaier, fundamenter, bygg og gangbaner
Tekst og foto: Åsmund V Sjursen