– Dokken blir bredere, dypere og høyere og tilpasset kravene til de nye fregattene i Fridtjof Nansen-klassen. Selve dokken blir ca 140 meter lang og 24 meter bred, sier prosjektsjef Per Egil Steen i Forsvarsbygg Utvikling Vest. Det er beregnet en byggeperiode på ca 22 måneder fra oppstart til den nye dokken står klar til bruk.
Fra 1962
Den eksisterende tørrdokken ved Haakonsvern Orlogsstasjon sto ferdig i 1962 og ble bygget for å kunne dokke fregatter av Osloklassen. Fartøyene som dokken var designet for er etter hvert blitt utrangert. Det har ikke vært foretatt fornyelser eller større tekniske rehabiliteringer ved tørrdokken og den gamle dokken møter i dag ikke kravene til en operativ og effektiv marine.
Miljøvennlig
Dokken mangler et tilfredsstillende renseanlegg, det er umulig å oppdrive nye deler til lensepumpene og den elektriske utrustningen er mangelfull. Den gamle tørrdokken innfrir ikke dagens krav til sikkerhet, miljø og tekniske krav og er heller ikke stor nok til å ta i mot Sjøforsvarets nye fregatter.
Tekst: Ivar A. Berge