Strålevarmen blir produsert av gassbrennere som er plassert i taket på hangaren. Strålevarmen er infrasorte varmestråler som varmer opp det strålene treffer. På den måten slipper man å varme opp ubrukte arealer i hangaren.
Både varme og avising
Strålevarmen brukes både til avising og til oppvarming av hangaren. Til daglig varmes hangaren opp til 12 grader. Strålevarmen er da termostatstyrt slik at denne temperaturen holdes konstant.
– Har skvadronen behov for å avise en Hercules som har stått ute over natten, trilles den inn i hangaren og vi kjører strålevarmen på full guffe. Da vil anlegge fungere som et avisingsanlegg, sier driftstekniker Svein Olsen ved Markedsområde Romerike i Forsvarsbygg.
STRÅLEVARME: – Bruken av strålevarme fungerer utmerket her på flystasjonen, sier basesjef Kjell Belbo, Gardermoen flystasjon (t.v.). Her sammen med driftstekniker Svein Olsen og driftsingeniør Øyvind Øye fra Markedsområde Romerike, samt driftskoordinator Ole Kristian Brennhovd, Gardermoen flystasjon.
Sparer miljøet
Ved å bruke strålevarme i stedet for glykol til avising av flyene våre sparer vi miljøet, sier kaptein Ole Kristian Brennhovd. Han er driftplanlegger ved flystasjonen. Hans jobb er å være bindeleddet mellom den operative- og den tekniske delen på flystasjonen.
– Når jeg får beskjed om å få klargjort en Hercules for flygning gir jeg beskjed videre til teknikerne om å ha klar Herculesen til et gitt tidspunkt. Stråleanlegget her i hangaren er et viktig verktøy for oss for å ha flyene klar til avtalt tidspunkt. Anlegget fungerer utmerket, sier Brennhovd.
Basesjef Belbo legger til at det å spare miljøet er viktig for Gardermoen flystasjon.
– Helt siden byggingen av den nye flystasjonen har miljøfokuset vårt vært sterkt fundamentert i hele organisasjonen. Bruken av strålevarme passer da godt inn i vår miljøprofil, sier han
Kostnadsbesparende
I tillegg til å spare miljøet er det også en stor kostnadseffektiv gevinst ved å bruke gass i strålevarmingsanlegget kontra andre oppvarmingsmetoder.
– Vi varmer opp bare opp det arealet vi må inne i hangaren, ikke hele hangaren. Ved bruk av for eksempel gulvvarme varmes hele hangaren opp og mye av varmen legger seg oppunder taket. Gass gir en raskere oppvarming der vi trenger det og på kortere tid. Vi fyrer ikke for kråkene., sier driftsingeniør Øyvind Øye ved Markedsområde Romerike i Forsvarsbygg.
– Det å varme opp hangaren på 1 700 m² med strålevarme koster halvparten kontra å varme opp hangaren med gulvvarme. Her på Gardermoen er store kostnader spart, avslutter Øyvind.
Tekst og foto: Helge Andersen
Strålevarme i stedet for kjemikalier
På Gardermoen flystasjon har man siden åpningen av den nye flystasjonen i 1996 brukt strålevarme til avising av flyene. Først nå skal man prøve ut denne avisingsmetoden på den sivile delen på Gardermoen. – Bruk av strålevarme passer godt inn i vår miljøprofil, sier oberstløytnant Kjell Belbo som er basesjef på Gardermoen flystasjon.
Publisert: fredag 11. november 2005 Sist endret: fredag 25. november 2016