Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Ny hovedrullebane på Ørland flystasjon er operativ

I går overleverte Forsvarsbygg et fornyet rullebanesystem på Ørland flystasjon, som er den viktigste basen for Luftforsvaret og har landets nest lengste rullebane, etter Gardermoen. Rullebanen har en lengde på 3137 meter.

Forsvarsbygg v/avdelingsdirektør Stig Nilsen overleverer ny hovedrullebane til luftvingsjef, oberst Ole Marius Tørrisplass.

Kampflybasen på Ørland er hovedbasen for Norges nye kampfly, F-35, og samtidig også fremskutt base for Natos overvåkningsfly, AWACS. Prosjektet har en prislapp på om lag 1,6 milliard kroner, og er delvis finansiert av Nato. Rullebanefornyingen vil bidra til å styrke Norges forsvarsevne og våre alliertes forsvarsevne i Norden. Anleggsarbeidene har tatt ganske nøyaktig ett år å gjennomføre.

Første spadetak ble satt i jorda september 2023 og siste asfaltleveranse fant sted i september 2024. På det meste har over 100 anleggsmaskiner og lastebiler vært i samtidig produksjon. Kompleks tverrfaglighet, stram framdrift, uforutsette hendelser underveis og ikke minst en kampflybase i full daglig drift, har gjort dette til et meget utfordrende prosjekt for alle involverte.
Med miljø som ett av flere fokusområder har ca. 500 000 m3 masser blitt knust, sortert og gjenbrukt på anleggsplassen, som tilsvarer besparelse i CO2-utslipp for rundt 50 000 lastebil-lass.

- Dette er en stor dag, for Forsvaret, Forsvarsbygg og vertskommunen. Byggherre, byggeledere, prosjekterende og utførende har alle vært engasjerte og løsningsorienterte. Sammen har de dratt i samme retning for å finne gode løsninger med høy kvalitet og samtidig opprettholde produksjon. Det tette og gode samarbeidet vi har med luftvingen på Ørland, og ikke minst internt i Forsvarsbyggs organisasjon har vært avgjørende for at sluttresultatet ble så vellykket, sier Stig Nilsen, avdelingsdirektør i Forsvarsbygg.

Viktig for forsvaret av Norden

Siden rullebanen var operativ i daglig drift helt frem til anleggsperioden, har det vært liten mulighet til forundersøkelser. Prosjekteringsteamet har derfor vært utfordret til å ha alternative løsninger til enhver tid.
Prosjektet har hatt en kort gjennomføringstid hvor størsteparten av anleggsarbeidene måtte utføres på vinterhalvåret.

- For å løse de oppdukkende saker hvor man må omprosjektere eller finne særløsninger og samtidig holde tidsplan, har det vært en stor fordel for Forsvarsbygg at prosjekterende har vært lokalt til stede på Ørland slik at man raskt kan ta en befaring. Samtidig har man diskutert med byggeledere og entreprenører for å raskt finne en gjennomførbar løsning, forteller Forsvarsbyggs prosjektleder, Geir Aune.

Image "hovedrullebanen ørland.jpg" without description

 

Flystasjonen ble bygget av den tyske okkupasjonsmakten mellom 1941 og 1944. Ved krigens slutt ble den overtatt av norske styrker, og rullebanen har siden blitt renovert og forlenget flere ganger. Under rehabilitering av banedekket ved Ørland flystasjon ble det gjort flere funn eksplosivt materiale, støpt inn i den gamle betongen. Hensikten var om nødvendig å ødelegge rullebanen. Eksplosivene ble ryddet av Luftforsvarets egne eksplosivryddere.
Hovedrullebanen på Ørland er nå fullt operativ, og kan ta imot fly fra hele Natos luftstyrke. Den vil dermed styrke samarbeidet om forsvaret av Norden.

Dette er gjort

Omfanget av arbeidet har bl.a. bestått av:

• Full masseutskifting av overbygning på rullebane og sikkerhetsområder
• Breddeutvidelse og asfaltering av rullebanen til 60 m bredde i hele banens lengde
• Riving og fjerning av gammelt betongdekke under rullebanen
• Bygging av sikkerhetsområde langs hele rullebanen på begge sider av banen
• Utvidelse av betongdekker
• Nye overvannsløsninger med fordrøyning og ca. 30 km nye drens- og overvannsledninger som er klargjort for å håndtere fremtidige klimaendringer
• Oppmerking og skilting
• Utskifting og oppgradering av instrumentlandingssystemer
• Tiltak for å forenkle drift og vedlikehold
• Elektroarbeider (kabler og banelys)

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.