Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Østlandet får ny radar for militær luftromsovervåking

Norge skal få elleve nye radarer for militær luftromsovervåking. En av dem skal ligge på Sirikjerke i Øvre Eiker kommune.

Forsvarsdepartementet har gitt Forsvarsmateriell oppdrag om å etablere en ny lokasjon for radaranlegg på Østlandet på Sirikjerke i Øvre Eiker kommune.

–Valg av lokasjon for radaranleggene er gjort ut fra en vurdering av hvordan man med et begrenset antall radarer, kan oppnå best mulig overvåking av luftrommet. Vurderingskriteriene inkluderer dekningsgrad, interferens og lokasjonens kompleksitetsgrad (adkomst, teknisk infrastruktur, naturvernhensyn og grunn- eller eiendomsforhold), sier Embret Øverby, totalprosjektleder i Forsvarsmateriell.

Radaranleggene styrker Norges forsvarsevne

Stortinget vedtok i 2019 at dagens radaranlegg skal erstattes av ny teknologi, for å møte fremtidens operative utfordringer. Seks radaranlegg skal etableres på nye steder, mens fem eksisterende radarlokasjoner skal videreføres.

De nye radaranleggene vil bidra til å styrke Norges forsvarsevne og være NATOs øyne i nord.

Forsvarsmateriell er totalprosjektleder og har ansvaret for teknologianskaffelsen. Forsvarsbygg har fått oppdraget med å bygge nye og oppgradere eksisterende radaranlegg over hele landet. Luftforsvaret er bruker av radaranleggene.

Arbeidet med grunnerverv er i gang     

Radaranlegget vil bestå av et bygg med radar­kuppel og adkomstvei. Anlegget planlegges tilbaketrukket fra selve toppen, slik at toppunktet ikke berøres direkte. Forsvarsbygg har startet prosessen med erverv av grunn og rettigheter.

–Vi har hatt møter med Øvre Eiker kommune, fylkeskommunen, berørte grunneiere og rettighetshavere samt interesseorganisasjoner. Vi er opptatt av å ha en god dialog med myndigheter og interessenter underveis i prosessen, sier Ylva Sneve, prosjektleder i Forsvarsbygg.

Det planlegges en adkomstvei til radaranlegget på cirka 1,2 km som starter fra Sirikjerkeveien. Foreløpig er det tre alternative traséer for den nye veien.

–Her er vi mottagelig for innspill og råd fra grunneierne og interesseorganisasjoner for å få til en optimal trasé både for oss og dem. I tillegg vil naturkartleggingen og eventuelle kulturminner påvirke endelig trasévalg, sier Sneve.

Det vil ikke være noen offentlig høringsprosess i forkant av byggingen, i henhold til plan- og bygningslovens §20-7 og sikkerhetslovens krav om informasjonshåndtering.

Forsvarsbygg vil informere kommunen og lokalsamfunnet i god tid før byggingen starter.

 

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.