På vegne av Forsvarsdepartementet har Forsvarsbygg fått oppdraget om å utvikle og bygge eiendom, bygg og anlegg til de nye norske og tyske ubåtene. Norge og Tyskland har inngått et strategisk samarbeid om anskaffelse, utdanning og trening, samt drift og vedlikehold av nye ubåter. Anlegget skal stå klart i 2029.
Skværvika på Haakonsvern vil tjene som base for den norske ubåttjenesten. Her skal norske og tyske 212CD ubåter vedlikeholdes gjennom hele ubåtens levetid.
– Samarbeidsavtalen på innkjøp av ubåter som er inngått med Tyskland, og de marineanleggene vi nå utvikler, er avgjørende for forsvaret av Norge. Grunnsteinsnedleggelsen i dag markerer dette, og befester samtidig at Norge bygger sterke forsvarsallianser med våre europeiske allierte, sier Forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Det nasjonale ubåtprogrammet har som mål å sikre «Norges evne til å opprettholde en ubåtkapasitet som avskrekker og påvirker andres bruk av militære midler i en konflikt i Norge og norske interesseområder».
– Militær makt skaper avskrekking. Et sterkt forsvar kan forhindre krig. Eiendom, bygg og anlegg er en sentral innsatsfaktor for forsvaret av Norge. Langtidsplanen stiller høye krav til Forsvarsbyggs leveranser i årene som kommer, og vi vet det vil bli mange nye prosjekter og utbygging både på Haakonsvern og andre steder i landet. Parallelt skal vi forvalte eksisterende anlegg godt, sa direktør Forsvarsbygg Thorbjørn Thoresen.
Oppdraget om ubåtanlegg er delt inn i tre delprosjekter og omfatter bygging av vedlikeholdsanlegg med tilhørende kaianlegg. I tillegg til tilpasninger og oppgraderinger av eksisterende bygg både på Haakonsvern og i Ramsund i Nord-Norge. Det er så enkelt – og så avansert som at – ubåter trenger et hjem, og hjemmet deres må være klart når de ankommer.
Anleggsdelen av ubåtprogrammet har en kostnad på 4,2 milliarder kroner. Forsvarsbygg har som mål å levere innenfor avtalt kostnad, tid og kvalitet gjennom profesjonell prosjektledelse og anskaffelsesstrategi.
Anskaffelsen av de nye ubåter er Sjøforsvarets største investering noensinne, og har en kostnad på 48 milliarder kroner. Kontrakten for bygging av fire ubåter ble inngått i 2021. Som følge av Stortingets beslutning i langtidsplan for forsvarssektoren 2025-2036, legges det nå opp til å øke antallet ubåter fra fire til seks.
Forsvarsbyggs kommersielle partnere på anleggssiden er p.t. er LPO Arkitekter, Multiconsult, Sweco og Erstad og Lekven AS.