Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Forsvarssektoren har fått sin første elektriske anleggsmaskin

Forsvarsmateriell har overlevert den aller første elektriske anleggsmaskinen til forsvarssektoren: -Vi er glade for å bidra til det grønne skiftet med anleggsmaskiner som er mer miljøvennlige, sier driftstekniker Håkon Andersen i Forsvarsbygg.

- Hele forsvarssektoren har nå mulighet til å kjøpe denne elektriske hjullasteren som er mer bærekraftig, mer stillegående og mye billigere i drift enn tilsvarende dieseldrevne hjullastere, sier faggruppeleder Frank Schjølberg i Forsvarsmateriell. 

Den nye hjullasteren som Forsvarsbygg er først ute med å skaffe skal brukes til å laste materiell, rydde snø og planere jord og stein. Den er først og fremst tenkt brukt på stasjonære baser i Forsvaret. Modellen er en Volvo L25 Electric kompakt hjullaster fra Volvo Maskin AS. 

- Denne elektriske hjullasteren har samme ytelse som en tilsvarende dieseldrevet maskin, men med null utslipp, sier Schjølberg

Vurderer å kjøpe flere 

Det er rundt 170 dieseldrevne hjullastere i forsvarssektoren og rundt 60 av dem har passert levetiden og bør byttes ut. Norge er nå et av de første Nato-landene som skaffer elektriske hjullastere til forsvarssektoren.

- Vi kommer til å bruke denne grønne hjullasteren til lasting og lossing av utstyr hele døgnet på Kolsås base i Bærum. Den kommer ikke til å forstyrre beboerne i området fordi den er så stillegående, sier Håkon Andersen, driftstekniker i Forsvarsbygg.  

Forsvarsbygg vurderer blant annet å bruke elektriske hjullastere til å feie uteområdene på de ulike militærbasene i landet, men etaten vil først gjøre seg kjent med bruken av dem før det vurderes å kjøpe inn flere. 

Mindre vedlikehold

Den nye hjullasteren har fått erstattet dieselmotoren med et 48 volt litium ion batteri og elektriske motorer med en driftstid på opptil åtte timer. Den har innebygd lader med en ladetid på under seks timer, og en ekstern lader med en ladetid på mindre enn to timer.

- På den nye elektriske hjullasteren eksisterer ikke tomgang lenger. Den er mer presis, raskere og enklere å reparere; vedlikeholdsbehovet er redusert med 30 prosent, sier Schjølberg i Forsvarsmateriell. 

Nullutslipp innebærer også at det ikke er behov for kostbare avtrekkssystemer ved innendørsarbeid.

Hjullasteren har en makshastighet på 20 km/t og leveres med snøskuffe, grusskuffe, pallegafler og materiellhåndteringsarm.

Rammeavtalen Forsvarsmateriell har inngått med Volvo Maskin dekker forsvarssektorens behov for tidsriktige hjullastere i vektklassen 5-30 tonn.

Forsvaret har allerede mottatt flere hjullastere av typen Volvo L60H, L90H og flere hjullastere av typen Volvo L60H og Volvo L110H er under levering. Dette er maskiner som er tilpasset drift på Forsvarets drivstoff.

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.