0955 Vollporten (parti av sydvollen ved innkjøring
til Karljohansvern)
M 1:5000
Vollen med det gamle Farsottsykehuset (0034 Sykestue) på utsiden.
Rester av forbindelsesvoll i privat hage mellom innkjøringen ved Vollporten og 1002 Tivolibatteriet.
Tidlig på 1850-tallet ble det laget et utkast til overdekket hoveport mot kanalen i en av de siste planene for en befestet voll rundt Marinestasjonen. Vollen ble imidlertid kun realisert i en sterk modifisert utgave uten en overdekket port.
Utsnitt av planlagte profiler for vollverket rundt Horten Værft. signaturer av Garben og Georg Ræder 1853 (FMU Hovedpho).
Veien inn til tidligere Karljohansvern Orlogstasjon gjennomskjærer den beskyttende vollen sør for Marinesamfunnsområdet. Utenfor går kanalen som også skulle tjene som første hindring mot et eventuelt angrep fra landsiden.
Inventaropplysninger
Inventarnavn
Vollporten (parti av sydvollen ved innkjøring til Karljohansvern)
Inventarnummer
0955
Byggeår
Ca. 1856
Opprinnelig bruk
Del av befestning
Nåværende bruk
Voll, del av fortifikatorisk landskap
Eksteriør
Bygningsdel
Beskrivelse
Bæresystem
Jordvoll med skrånende, gressbevokst glacis på utsiden (mot syd) ned mot Kanalen og noe brattere skråning på innsiden. Nedre vei fra Kanalbrua skjærer gjennom vollen. Gjennom skjæringen er vollen forblendet med huggen granitt. Vollen strekker seg ca 200 m i øst-vestlig retning. På østiden av Nedre vei har den en litt uklar avgrensing, men ser ut til å følge terrenget i en liten bue mot syd og deretter i østlig retning mot Batteriet i Tivoli
Vern
Verneklasse
1
Vernet omfatter
Hele den eksisterende jordvollen med skjæring
for vei (anlegg / eksteriør hovedstruktur)
Kommentar
Vollporten / Søndre Voll og Kanalen over
Bromsjordet er en del av fortifikasjonene på Marinestasjonen som ble endelig fullført
i 1850-årene. Det omfattet Strandbatteri nr. I (revet i 1960
–årene), og Strandbatteri nr. I og II (1850, 1851) på nord- og østsiden
av verftet, festningen Citadellet (1848 –1852; revet 1971), Fortet Norske
Løve (1852 –1859) på Vealøs samt den eldre Byvollen mot øst (1832). Kanalen
(1857 –1863) ble anlagt for å skape en kort forbindelse mellom Indre Havn
og Oslofjorden. Samtidig skulle den skape en sperre mellom Hortenshalvøya og fastlandet
innenfor, understøttet av vollen på innsiden som beskyttet Verftet og Marinesamfunnsområdet
mot syd
Historiske tegninger: FMU – Hovedpho
Publisert: torsdag 8. oktober 2015 Sist endret: torsdag 1. februar 2024
1857
Vollen oppført sammen med Kanalen over Bromsjordet (1051) som siste ledd i befestningsarbeidene for Marinestasjonen i 1850-årene. Usikker avgrensing mot nord. Vollen kan ha opprinnelig ha strukket seg helt til nordenden av Kanalen
1871 - 1874
Batteriet i Tivoli oppført i Hortensskogen øst for Vollporten. Rester av en sammenhengende voll forbinder i dag de to anleggene, men det er usikkert om denne ble påbegynt i 1850-årene eller om den ble anlagt / fullført i forbindelse med anlegget av batteriet i Tivoli
1924
Farsotsykestuen «Epidemien» (Sykestue 0034) fullført på utsiden av vollen mot nord i glaciet ned mot Kanalen
1937
Ny vollmesterbolig oppført på toppen av vollen på østsiden av Nedre Vei
1952
Påbygg på sykestue mot nord. Vollen forkortet mot vest