Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

79° nord

Bli med til Arktis hvor Forsvarsbygg har verdens nordligste byggeprosjekter.

Det rister i det vesle propellflyet. Lett turbulens. Åpningen inn til cockpit er åpen og vi ser de to pilotene trykke på noen knapper og snakke sammen. Vi er i trygge hender, men det er ikke akkurat charter.

Ute er det tåke og null sikt. Så skjer det: Vi går inn for landing og skylaget sprekker. Synet som møter oss er spektakulært: Enorme fjellmassiv. En isbre med en nærmest utenomjordisk «glødende» isblå farge munner ut i det kalde vannet. Nedenfor skimtes også noen få bygninger, tilhørende det lille forskningssamfunnet på Ny Ålesund. Nå på vinteren kan antall fastboende telles på noen få hender.

Her, på nærmere 79° nord på Svalbard, har Forsvarsbygg et av sine polprosjekter; et nytt drivstofflager. Som på alle prosjekter, en ferdigbefaring må gjennomføres.  Et godt eksempel på bredden og omfanget av Forsvarsbyggs prosjekter, landet over. En av brukerne vil være redningstjenesten.

Isbjørn og villmark
- I tillegg til Svalbard har vi gjennomført prosjekter på henholdsvis Jan Mayen, Bjørnøya og Hopen. Vi har blant annet bygd flere drivstofflagre og en helipad.  Det er spesielle utfordringer knyttet til å gjennomføre byggeprosjekter så langt nord og i ville omgivelser, smiler Audun Berdal i Forsvarsbygg. Sammen med prosjektleder Einar Ofstad og regionsjef Per Anders Bakke deltar han på befaringen.

Berdal fortsetter:

- Det er jo 3 000 isbjørn på Svalbard og den utgjør dermed en risiko som vi måtte planlegge for. I praksis betyr det at vi alltid måtte ha definerte fluktmuligheter på byggeplass dersom en bjørn plutselig viste interesse.

Ellers på Svalbard og de andre lokasjonene er isbjørnfaren også høyst synlig og bevæpning er et krav dersom du skal ut på tur. Rifla er aldri langt unna, hverken om du tar en taxi eller fly fra Longyearbyen.  Du får følelsen av en «frontier city», en siste utpost for sivilisasjonen før den arktiske villmark.

Helikopter og landgangsfartøy
Men isbjørn var ikke den eneste utfordringen under planlegging og byggeperiode. Berdal utdyper:

- Her på Ny Ålesund var enorme snømengder, opp til 4-6 meter høye, noe som måtte håndteres på en god måte. I tillegg har vi kulda, og i andre enden permafrost i bakken som på enkelte lokasjoner medførte mye søle og et bløtt underlag i perioder.

Den største utfordringen var likevel logistikken: Hvordan få inn materialer, betong, planker og spiker til mildt sagt øde områder og hvor det på noen av lokasjonen ikke fantes en veg inn? Det var nemlig tilfellet på Bjørnøya og Hopen. Løsningen ble å kjøre båt inn i det langgrunne farvannet og deretter losse inn med helikopter.

- Å løfte en gravemaskin på 3,5 tonn med helikopter i et område med mye tåke, vind og kulde er ikke uten risiko, men vi klarte det, forteller Berdal og skryter av entreprenøren LNS Spitsbergen i den sammenheng.

- I andre tilfeller måtte vi leie inn et tidligere militært landgangsfartøy for å få ting på land. Kreativiteten og viljen til å finne gode og trygge løsninger var stor, men så er også oppdraget viktig. Disse prosjektene vil blant annet komme redningstjenesten til gode fortsetter han.

Strandet
Og ikke minst, ettersom områdene ikke er lett tilgjengelig, så er sårbarheten stor dersom fly eller helikopter innstilles på grunn av dårlig vær. Flighten fra Ny Ålesund tilbake til Longyearbyen denne dagen ble flere timer forsinket på grunn av dårlig sikt litt lenger sør.

- Det har hendt at vi har vært nødt til å overnatte på lokasjonene, eller avlyse flyvninger ut, nettopp på grunn av den «x faktor» som været er, humrer Berdal.  Det å legge inn nok fleksibilitet i tidsplanen til å håndtere nettopp det har også vært et viktig element i planleggingen. Men resultatet er bra, og jeg synes vi skal føle stolthet over å gjennomføre så viktige prosjekter i så utfordrende områder,  avslutter Berdal.

 

FAKTABOKS POLPROSJEKTENE:

  • Jan Mayen: Montasje av nye innflyvningslys rundt hele flystripa med ny kabling. Oppgradering av utstyr og systemer i flytårnet for styring av nytt lysanlegg. Erstatning av gammelt drivstoffanlegg. Juni-august 14.
  • Ny Ålesund: Drivstoffanlegg plassert i nytt bygg i tilknytning til flystripa. Erstatter eldre anlegg. Ferdigstilt i oktober 14.
  • Hopen: Nytt drivstoffanlegg i nybygg. Ny helipad i betong. Juni-september 14.
  • Bjørnøya: Nytt drivstoffanlegg med tilsammen 6 tanker. Juni-september 14

 

Bildetekst:
ISBLÅ VILLMARK: Ny Ålesund på Svalbard. Hjem til isbre og forskningsstasjon. Og et av Forsvarsbyggs prosjekter.

BYGGER I ARKTIS: Fra venstre regionsjef Per Anders Bakke, prosjektleder Einar Ofstad og Audun Berdal inne i drivstoffanlegget i Ny Ålesund.

UVANLIG FARESKILT: På Svalbard må man ta sine forholdsregler.

DER INGEN SKULLE TRU..: Helikopter måtte til for å losse materialer når det ikke fantes vanlig veg til byggeplass.

 

Foto: Audun Berdal og Trond Enemo

Beliggenhet

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.