Tenk deg at du befinner deg på en fregatt langt til havs på oppdrag for landet vårt. Et helikopter som akkurat har landet, står plutselig i lys lue ute på dekk. I helikopteret sitter kameratene dine. Hva gjør du? Dette er et av scenarioene som alle Sjøforsvarets mannskaper regelmessig må øve og trene på, for å være i stand til å seile med fartøyene. Til det, trenger de et klasserom.
– Dette er ikke akkurat hyllevare
– Er dere på vei? Vi er klare her oppe! Prosjektleder i Forsvarsbygg Isabelle Nilsen har sommerfugler i magen der hun sitter i bilen med telefonen i hånden. Vi er på byggeplassen til den nye brann- og havaritreneren på Haakonsvern.
Etter flere års arbeid med behovsavklaringer, møter, budsjettering, utvikling, design, bygging og planlegging er endelig dagen her. Brannøvingshelikopteret trekkes opp den bratte veien – Havaribakken - med en spesialtrailer.
– Nå er jeg spent. Dette har ingen levert eller gjort før. Der kommer det! Det helikopteret er så utrolig tøft. Så er det så mange flinke folk som har jobbet sammen for å få dette til. Dette er ikke akkurat hyllevare, sier Nilsen.
Veidekke, med Bergen Mekaniske som underleverandør, har utviklet og bygget helikopteret i tett samarbeid med Forsvarsbygg og Sjøforsvaret.
Oppvisning i ryggekunst
Trailerekvipasjen med det fem tonn tunge helikopteret i svart stål svinger opp på tunet. Sjåføren gir en oppvisning i ryggekunst når han rygger tilhengeren med helikopteret inn på byggeplassen. De mange arbeiderne har hver sin dedikerte rolle i operasjonen for at leveransen og monteringen skal gå som planlagt. Med oss er også Håkon Lundeby Krekvik, som er driftsleder for Sjøforsvarets sikkerhetssenter sitt øvelsesfelt.
– Skal kunne simulere ekte brannscenarier
– Fortell Krekvik; hva slags helikopter er dette egentlig?
– Vi i Sjøforsvaret trenger realistiske treningsobjekter for å kunne øve på nødsituasjoner som kan oppstå til sjøs. Dette er ikke bare viktig, men et avgjørende krav for at fartøyene våre skal kunne være operative med helikopter på dekk. Dette gjelder fregattene, logistikkfartøyet KNM Maud og kystvaktfartøyene. Men denne branntreneren skal vi kunne simulere ekte brannscenarier man kan oppleve på et fartøy i trygge omgivelser. Dette er en del av grunnutdanningen før man kommer ut på fartøyene, sier Krekvik.
I tillegg vil dette bli et anlegg som vil bli benyttet av mannskapene fra Haakonsverns brann- og redningsavdeling og fra Luftforsvarets helikopterbase ved marinebasen.
– Behov for fornying
Sjøforsvarets sikkerhetssenter på Haakonsvern har utdannet Sjøforsvarets mannskaper gjennom mange år. Her trener de på livredning, skipshavari, røykdykking og brannslukking.
– Det gamle branntreningsanlegget vi hadde her gjorde god nytte gjennom mange år. Men anlegget var svært nedslitt, og utdatert. Det oppfylte ikke lenger dagens behov og krav. Det nye anlegget som nå kommer, vil være mye mer realistisk tilpasset de situasjonene våre gaster kan møte ute til sjøs, sier Krekvik.
– Så likt som mulig som på en fregatt
Traileren med helikopteret har rygget på plass. Nå starter neste prosess med å heise helikopteret på plass på plattformen. Vi står utenfor byggeplassgjerdet og ser på mens Isabelle peker og forteller om anleggets avanserte systemer med gasstilførsel for flammer, vannkanoner, elektronikk, resirkulering av slukkevann og et flytårnliknende bygg med spesialtilpassede funksjoner som trengs for å kunne drive branntrening.
– Her skal man kunne øve på veldig mange scenarioer ute på dekk. Det er lagt opp til at det skal være så likt som mulig som på en fregatt, sier Nilsen.
– Alt i alt lover dette veldig bra. Dette anlegget ser ut til å bli over all forventning, sier Krekvik.
– Dette er så sinnsykt bra jobbet!
Den sterke mobilkranen løfter helikopteret opp av tilhengeren og senker det sakte, men sikkert på plassen sin. Solide føtter monteres fast slik at helikopteret skal stå stødig de neste tiårene. Helikopteret lander på punktet der det er tiltenkt. Arbeiderne smiler til hverandre. Alt gikk etter planen.
– Sånn! Dette gikk utrolig bra. Nå er jeg lettet. Dette er så sinnsykt bra jobbet folkens! Dette viser hva man kan få til når flinke og motiverte folk i Forsvaret, Forsvarsbygg og hos entreprenøren samarbeider godt og er løsningsorienterte og kreative, sier Nilsen.
Overlevering før påske
– Hva skjer videre nå?
– Nå fortsetter vi byggearbeidene og installasjonene som må på plass. Det er litt spennende fremover om vi får alle komponentene som vi har bestilt, levert i tide. Men vi er godt i rute nå til nå avtalt ferdigstilling og overlevering før påske. Da blir det fyr og flamme her bokstavelig talt, avslutter Nilsen.